Zelfbescherming

Ik bied een trainingsaanbod aan voor hulpverleners. Zij worden meer en meer geconfronteerd met agressief gedrag van cliënten. Ik ga in op noodzakelijke theoretische kennis, praktijkvoorbeelden en wil vooral oefenen met de deelnemers in hoe je met zulke situaties best kan omgaan.

Trainingen in diverse voorzieningen
Woonzorgcentra, BUSO, CAW, Voorziening voor personen met een handicap, woonproject voor mensen met psychische problemen, enz.

 

Geweldbeheersing en zelfbescherming in zorg en welzijn

Co-auteur van boek over zelfbescherming en geweldbeheersing in de zorgsector

Zelfbescherming is niet hetzelfde als ‘zelfverdediging’. De basis van zelfbescherming is de-escalatie of geweldbeheersing, het vermijden van een fysieke confrontatie door communicatie. Geweldbeheersing is niet zozeer beheersing van de ander maar vooral beheersing van jezelf. Een combinatie van lichaamshouding en taal. Dit boek geeft je het theoretisch en praktisch inzicht dat je nodig hebt om efficiënt met agressie en geweld te kunnen omgaan, aan de hand van een systeem dat bestaat uit technieken en een protocol. Zo krijg je een toolbox. Je neemt eruit wat voor jou bruikbaar is. Je leert een aantal gemakkelijke technieken om de agressieve cliënt te ontraden zijn actie verder te zetten – of om twee vechtende cliënten te scheiden. Het boek is geschreven voor de zorgverlener in verschillende disciplines: opvoeder, leerkracht, verpleger, huisarts, psycholoog, psychiater, zorgkundige, ambulancier, straathoekwerker …

Carl beantwoordt

Verdiepingen

De TOPcoaches ontvangen cliënten op het derde verdiep. Hoe krijg je een cliënt naar buitenals hij (verbaal) agressief is? Waar let je op? (vraag gesteld door Topcoaching / CAWAntwerpen) Antwoord vanuit geweldbeheersing Dat je op de derde verdieping werkt is niet...

Verbale agressie

Een vrouw werd doorverwezen door een arts van het ziekenhuis naar de dienst,; maar ze vond hetniet meteen. Ze werd redelijk agressief.Het gaat om een psychiatrische patiënt en de reactie van de patiënt was ook niet normaal te noemen,dat bleek snel duidelijk.Op een...

Welke vragen of situaties wil jij besproken zien?